رزین سنگ مصنوعی

فروش رزین آلفا و رزین مصنوعی

رزین سنگ مصنوعی

فروش رزین آلفا و رزین مصنوعی

کاربرد الیاف پ پ در بتن

کاربرد الیاف پ پ در بتن

الیاف پلی پروپلین به نوعی الیاف تقویتی بتن گفته می شود که به طور مختصر الیاف پ پ (pp) نامیده می شود، در ادامه موضوعات مختلفی در این مورد مانند کاربرد الیاف پ پ در بتن و سایر خصوصیات این ماده را بررسی می کنیم.

این ماده ترکیبی پلیمری از الیاف پلاستیکی است که به عنوان تقویت کننده ثانویه در جحم نهایی بتن کاربرد دارد، در موقع عمل آوری بتن ایجاد انقباض سبب به وجود آمدن ترک های عمیق و سطحی در بتن می شود که استفاده از الیاف پ پ این مشکل را حل می کند یکی دیگر از انواع کاربرد الیاف در بتن، افزایش مقاومت این ماده است.

کاربرد الیاف پ پ در بتن بسیار راحت است چون تاثیری در نحوه ی اختلاط بتن ندارد و همچنین به هیچ وسیله ی دیگری نیاز پیدا نخواهیم کرد. از این ماده در بتن شاتکریت هم می توانیم استفاده کنیم.

در استفاده از الیاف پلی پروپلین باید بدانیم چه مقداری از این ماده لازم است اضافه کنیم و طول این الیاف چقدر باید باشد.

برخلاف گذشته که بیشتر الیاف فولادی، الیاف شیشه ای و الیاف طبیعی استفاده می شد، امروزه و با توجه به کاربرد الیاف پ پ در بتن و پیشرفت فناوری، استفاده از این ماده بسیار رواج پیدا کرده است.

پس می توان آن را مهمترین ماده پلیمری پلاستیکی (بر پایه مواد آلی و کربنی) برای بتن دانست.

پلی پروپلین نوعی ایزوتاکتیک است که خواصی مانند متبلور شدن و ترموپلاست دارد، وزن بسیار سبک و مقاومت کششی از جمله خواص فیزیکی و مکانیکی این ماده محسوب می شود.

 

ضعف الیاف پ پ

این ماده دو ضعف دارد که البته برای حل کردنش راهکارهایی وجود دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد، این ضعف ها ممکن است میزان کاربرد الیاف پ پ در بتن را کاهش دهد.

ضعف ها:

v   ایجاد پیوند سطحی شیمیایی که بر اثر عدم اتصال سطحی مناسب بین سطح الیاف و ماتریس سیمان، ایجاد می شود.

v   داشتن ضعف در برابر خزش تحت کشش

 با استفاده از اولئیک اسید می توان این ضعف ها را از بین برد یا کاهش داد و اگر رفع عیب انجام شود میزان استفاده ار این ماده در بازار بسیار افزایش می یابد.

 

الیاف پ پ از نظر شکل ظاهری

رشته هایی با طول 3 تا 12 میلی متر در رنگ های سفید و مشکی تولید می شوند.

 

کاربرد الیاف پلی پروپلین در بتن

کاربرد الیاف پ پ در بتن ایجاد مقاومت، تقویت و مسلح کردن بتن است این مقاومت شامل مقاومت خمشی، کششی، برشی و سایشی می شود. و همچنین از ایجاد جمع شدگی که در اثر حرارت ممکن است رخ دهد جلوگیری می کند و یا آن را کاهش می دهد.

 

الیاف پ پ از نظر ساختار فیزیکی

مقاومت این الیاف در برابر شکستن، بریدن و یا ترک خوردن تا زمانی ادامه پیدا می کند که نیروی وارد شده کمتر از توان کششی ایجاد شده در بتن باشد.

انتخاب طول مناسب، به شرایط فیزیکی بتن بستگی دارد یعنی برای شن های بزرگ دانه از الیاف با طول بیشتر و برای شن های ریزتر از الیاف کوتاهتر استفاده می کنند، از دیگر موارد کاربرد الیاف پ پ در بتن ایجاد یکنواختی است به این ترتیب که با اختلاط این الیاف در بتن تمامی دانه ها به طور یکنواخت در بتن پراکنده می شوند و همین موضوع سبب ایجاد سطحی یکنواخت می شود به عبارت دیگر مانع دو فاز شدن بتن می گردد، به طور کلی می توان گفت الیاف باعث تشکیل اسکلت در بتن می شود و این اسکلت موجب حفظ شکل و فرم بتن حتی پس از جدا شدن قالب می شود.

 کاربرد  الیاف پ پ در بتن در این موارد خلاصه نمی شود و می توان گفت به دلیل اینکه این الیاف سرعت خشک شدن بتن را پایین می آورند باعث می شوند ترک هم ایجاد نشود چون ترک حاصل انقباض سریع در بتن است.

 

بتن مسلح

کاربرد الیاف پ پ در بتن مسلح را می توان به شکل زیر توصیف کرد:

بتن دارای مقاومت فشاری است که به طور مستقیم روی ویژگی های کلی بتن تاثیرگذار است، تا اندازه ای که مقاومت کششی به اندازه ی فرم نهایی و ماندگاری بتن اهمیت دارد، اما یکی از نقاط ضعف بتن پایین بودن مقاومت کششی است که البته با استفاده از الیاف این ضعف را می توان تا حد زیادی پوشش داد، چون همانطور که گفتیم این الیاف شبکه ای منسجم در بتن ایجاد می کنند که از بتن در برابر نیروهای فشاری وارده که موجب کشش در بتن می شوند، محافظت می کند. پس با استفاده از پلی پروپلین می توان بتن را مسلح کرد.

 

تاثیر الیاف پ پ بر اسلامپ بتن

بتنی که در آن از الیاف پ پ استفاده شده است ساختار منسجم و هماهنگتری از بتن معمولی دارد، اسلامپ بتن یعنی میزان کارایی و روانی بتن است که با اعداد مشخصی بیان میشود، لازم به ذکر است که استفاده از الیاف پ پ تاثیر زیادی در اسلامپ بتن نخواهد داشت اما اگر احتمال می دهید اسلامپ بتن کاهش پیدا کند، چاره کار استفاده از فوق روان کننده برای بتن است.

 

بجز کاربرد الیاف پ پ در بتن، این ماده کاربردهای دیگری هم دارد که به صورت تیتر وار به آنها اشاره خواهیم کرد:

v   استفاده از الیاف پ پ در بتن به جای تور سیمی

v   کاربرد الیاف پ پ در بتن به عنوان طراحی روکش های بتنی

v   به کار بردن الیاف پ پ برای بافت پارچه ی مناسب لباس های ورزشی

 

استفاده های دیگر از الیاف پ پ

1.    به کار بردن الیاف پ پ در تولید محصولات بهداشتی

2.    استفاده در صنعت تصفیه ی فاضلاب

3.    استفاده در صنعت نساجی به خصوص تهیه پارچه ی مناسب طراحی کابین خودرو و فضاهای اینچنینی

 

نگهداری از الیاف پ پ

به طور کلی با توجه به خصوصیات و کاربرد الیاف پ پ در بتن شرایط استفاده و نگهداری آن متفاوت است، به همین دلیل و به منظور نگهداری صحیح برای حفظ خواص و افزایش طول عمر، باید مطابق مبحث 5 مقررات ملی (فرآورده ها و مصالح ساختمانی) عمل نمود.

الیاف پ پ 12

الباف پ پ 6

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد